Tovenarij - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Eva Klappe - WaarBenJij.nu Tovenarij - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Eva Klappe - WaarBenJij.nu

Tovenarij

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

27 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Dit is het dan... Onze échte laatste dag is aangebroken. Het Zuid-Afrika-avontuur is voorbij. Het waren, serieus, de twee geweldigste weken van mijn leven. Ik heb niet alleen heel veel gezien, geroken en gehoord (zintuigen zijn overwerkt inmiddels) maar ook ontzettend veel geleerd en ervaring opgedaan. Met een andere kijk op de wereld, ga ik nu verder met mijn leven. Het lijkt misschien wat onwaarschijnlijk, want waarom zou je in zo'n korte tijd kunnen veranderen... Is dat eigenlijk überhaupt wel mogelijk?

Ik zal toch proberen uit te leggen, wat ik eigenlijk niet kan beschrijven... Ik heb deze expeditie niet alleen veel geleerd en plezier gehad, ik ben ook op een andere manier naar dingen gaan kijken. En dat is echt mogelijk. We kwamen aan, als enthousiaste groep van 20 meiden, bij het eerste project; Mother of Peace. Daar kregen we die eerste sprankels van magie al te voelen. Het zijn de enthousiaste kinderen, moeders en andere gezichten die mij, als 17-jarige, een beetje hebben betoverd. Zo volgde ook andere projecten, zoals Palm Tree, waar de mensen mij beetje bij beetje betoverden. Ze lieten zoveel enthousiasme blijken, zoveel vrolijkheid en liefde. Iedereen is, ondanks hun problemen en omstandigheden, met zo weinig toch zo gelukkig. Ik begin er weer over, maar deze magische gave van mensen bewonder ik echt. Ze lieten mij zien dat ook ik met minder gelukkig kan zijn, zoals in Lesotho, waar ik heb meegemaakt hoe het was om zonder elektriciteit, stromend water of normale wc te leven.

Nog meer betoveringen volgde toen ik merkte dat de hulp die je aanbied, als vrijwilliger, ontzettend wordt gewaardeerd. Van een kleine glimlach, een aai over een bol of een knuffel, tot het helpen met schilderen... Alles lijkt evenveel te wegen. Het mooiste is natuurlijk de reactie van de mensen. Dat is als het ware de spreuk van de magie. De glimlach die je terugkrijgt van een kind, of het woord van dank van een projectleider, dat is echt de abracadabra die de magie in werking zet.

Ten slotte wil ik nog even kwijt dat niet alleen de projecten, de mensen en de groep deze expeditie zo geweldig hebben gemaakt, maar ook het land natuurlijk. Zuid-Afrika is werkelijk een prachtig land en het was zeker de moeite waard (voor als je/jullie het nog niet doorhadden) om ook eens de andere kant te bekijken. Ik ben opnieuw verliefd geworden op het land en betoverd door de mensen hier. Niemand maakt mij nog wijs dat tovenarij niet bestaat, want ik heb het werkelijk meegemaakt. Het was een magische expeditie.

  • 27 Juli 2014 - 13:52

    Gb:

    Fantastisch Eva, dat pakt niemand je af!
    Hele goede reis terug en lekker lang slapen in Zeeland!
    Groetjes gb

  • 27 Juli 2014 - 18:43

    Christien:

    Lieve Eva,
    Wat een reis, wat een ervaring, wat een belevenissen
    Straks mag ik alle verhalen en alle fotoos uitgebreid aanhoren en bewonderen
    Tot morgen

    Liefs

    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik ben Eva Klappe en ik ga van 12 t/m 28 juli 2014 op expeditie naar Zuid-Afrika. Ik wil meer leren over andere culturen, hoe het is om in een ontwikkelingsland op te groeien en iets doen voor de mensen. Op deze weblog lees je over mijn expeditie, hoe ik het ervaar en wat ik allemaal ga meemaken.

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 1473
Totaal aantal bezoekers 5250

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 28 Juli 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: